Több hazai benzinkút tulajdonosa is beszámolt arról, hogy a Mol levélben tájékoztatta őket, a november 21-ével kezdődő héten nem kapnak semmilyen üzemanyagot.
Több hazai benzinkút üzemeltetője arra panaszkodik, a Mol levélben értesítette őket, hogy
JÖVŐ HÉTEN, AZAZ A NOVEMBER 21-ÉVEL KEZDŐDŐ HÉTEN NEM TUD BIZTOSÍTANI A SZÁMUKRA SEM DÍZELT, SEM PEDIG BENZINT.
Az olaj- és gázipari vállalat minden héten tájékoztatja a kutakat arról, hogy a szerződésben foglalt üzemanyag-mennyiség hány százalékát tudja adni. Ez az utóbbi időszakban sok helyen csak 25 százalék volt. A holtankoljak.hu is megosztotta Facebook-oldalán azt a levelet, melyet a Mol küldött csütörtök délután az érintetteknek.
A cég azt írta, hogy az ország működése és energiaellátása érdekében a 47. héten dízelt és motorbenzint sem tud biztosítani. Az Index megtudta, hogy a döntés
258 CÉGET ÉRINT, AMELY ÖSSZESEN 4-500 BENZINKUTAT BIRTOKOL. EZEKEN A KUTAKON A JÖVŐ HÉTEN VÁRHATÓAN TELJESEN ELFOGY AZ ÜZEMANYAG, MERT A MOL NEM SZOLGÁLJA KI AZ ÜZEMELTETŐKET.
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke az Indexnek azt mondta, hogy
„MAGYARORSZÁGON ÖSSZEDŐLT AZ ÜZEMANYAG-ELLÁTÁS. FOLYAMATOS ÜZEMANYAGHIÁNY ALAKULT KI.”
A Mol is reagált, a Portfolio megkeresésére közölte, „azoknak az új viszonteladó ügyfeleknek szól a tájékoztató, akik felé kiszolgálási kötelezettségünk nincs, de a hatósági ár életbe lépését és az importkiesést követően szerződést kötöttünk velük. Az átmeneti korlátozások határozatlan időre szólnak, de hetente felülvizsgáljuk az ellátási stratégiánkat, és minden esetben teljesítjük a szerződéses kötelezettségeinket.”
A Mol tájékoztatása szerint a korlátozás hátterében több tényező is közrejátszik, a vállalat négy fő okot emel ki.
- A hatósági ár hatásai: tavaly novemberben vezették be, azóta jelentősen megnövekedett az üzemanyag iránti kereslet, viszont sokkal kevesebb importtermék érkezik Magyarországra. A Mol felel a piac több mint 80 százalékának kiszolgálásáért, ez pedig a teljes gyártási kapacitás mellett is megfontolt ellátási stratégiát igényel.
- A stratégiai készletek visszapótlása: a vevők ellátása mellett a Mol-nak novembertől gondoskodnia kell a stratégiai gázolajkészletek visszapótlásáról is, miután a kormány júliusban felszabadította az üzemanyagtartalékok egy részét, és most fel kell tölteni a tárolókat.
- A Barátság-kőolajvezetéket ért rakétatalálat: ugyan rövid időn belül megjavították a kőolajvezeték áramellátásáért felelős transzformátor-állomást, a kőolajszállítás azonban alacsony nyomáson indult újra, az incidens pedig fokozott éberséget kíván minden Magyarország ellátásbiztonságában érintett szereplőtől.
- A Dunai Finomító karbantartási munkálatai: múlt hétvégén lezárult a finomító ütemezett nagyleállása, de az újraindítás során további karbantartási munkálatok szükséges elvégzésére figyeltek fel. A javítás jelenleg is zajlik, és a karbantartás miatt gyártási kapacitáskieséssel számol a Mol valamennyi termékük vonatkozásában.
A vállalat levelében kitért arra is, hogy felelősek azért, hogy biztosítani tudják az ország működéséhez szükséges üzemanyag-mennyiséget.
A jelenlegi helyzetben az országos ellátási szempontokat kell előtérbe helyeznünk, és átmenti korlátozásokat kell bevezetnünk
– áll a Mol benzinkutaknak írt levelében.