2024. április 30. - Katalin, Kitti
EUR : 391.99
USD : 366.17
Időjárás ikon23°15°

Hableány-baleset: továbbra is tagadja bűnösségét a Viking Idun ukrán kapitánya

Nem ismerte be bűnösségét hétfőn kezdődött büntetőperében a Viking Idun egykori kapitánya, Topal F., akit segítségnyújtás elmulasztásával vádolnak.

Ez a jármű testvérhajója a Viking Sigyn nevűnek, ami 2019 májusában összeütközött a Hableány sétahajóval Budapesten. A balesetben 27-en meghaltak, egy dél-koreai utast pedig továbbra is eltűntként tartanak nyilván. A tragédia bekövetkeztekor a Viking Idun a Viking Sigyn közvetlen közelében haladt – írja az MTI.



A Pesti Központi Kerületi Bíróságon (PKKB) tartott tárgyaláson az ukrán hajóskapitánnyal távmeghallgatás útján lépett kapcsolatba a bíróság, mivel a férfi a hazájában zajló háború, valamint az egészségi állapota miatt nem tud Budapestre utazni. Tavaly, a júniusi előkészítő ülésen az ügyészség azt az indítványt tette, hogy

A TERHELTET ÍTÉLJÉK FELFÜGGESZTETT FOGHÁZBÜNTETÉSRE, ILLETVE TILTSÁK EL A VÍZI JÁRMŰVEK VEZETÉSÉTŐL, DE Ő EZT NEM FOGADTA EL.

A büntetőper eredetileg októberben kezdődött volna, de akkor a bíróság technikai okok miatt nem tudott távoli kapcsolatot létesíteni a vádlottal.

A végzetes estén a Viking Idun a testvérhajója mögött haladt, amikor mindkét jármű megközelítette a Margit hidat. Vallomása szerint a vádlott érzékelte, hogy a Viking Sigyn jelentősen lassít, ezért a másik kapitánnyal folytatott egyeztetés után előzni kezdte. Mivel a nagy méretű hajók nem férnek el mindegyik híd alatt, a fedélzet tetején található kormányállásuk behúzható, ilyenkor viszont jelentősen csökken a kormányos látótere.

A KAPITÁNY SZERINT A TRAGÉDIA ESTÉJÉN A HATALMAS MENNYISÉGŰ CSAPADÉK ÉS AZ ERŐS SZÉL MIATT AMÚGY IS ROSSZAK VOLTAK A TÁJÉKOZÓDÁSI FELTÉTELEK, AMIT TETÉZETT AZ, HOGY A RADARKÉPEK IS ELMOSÓDTAK AZ IDŐJÁRÁS MIATT, ÍGY NEM LEHETETT PONTOS KÉPET ALKOTNI A HAJÓK KÖRNYEZETÉRŐL.

Korábban tett, majd hétfőn ismertetett vallomása szerint a vádlott nem érzékelte, hogy a Viking Sigyn összeütközött a Margit híd alatt a lényegesen kisebb Hableánnyal, és hogy emberek kerültek volna a vízbe, ahogy azt sem, hogy a Viking Sigyn mentőcsónakokat bocsátott le a túlélők mentésére. 

Topal F. azt mondta, már csak akkor értesült a tragédiáról, amikor később délebbre kikötöttek a Viking Idunnal. Ezt megelőzően, a Margit hídtól északra tett fordulójuk után újra elhaladtak a Viking Sigyn mellett, de állítása szerint

AKKOR SEM LÁTTÁK, HOGY BAJ VAN.

A vádlott arról is beszámolt, hogy miután a közelben lévő számos kisebb hajó személyzete érzékelte a történteket, mindenki egyszerre, magyarul kezdett beszélni a rádión, így káosz alakult ki a rádióforgalmazásban, miközben egyszer sem hangzott el németül – a hivatalos dunai hajózási nyelven – az úgynevezett „mayday” jelzés, amely minden, a közelben tartózkodó hajóst kötelez arra, hogy segítséget nyújtson.

Védekezésének egy másik elemében a vádlott arra is hivatkozott, hogy kapitányként elsősorban a

SAJÁT HAJÓJÁÉRT, A BEOSZTOTTAIÉRT ÉS AZ UTASAIÉRT TARTOZIK FELELŐSSÉGGEL,

ezért a szabályok értelmében csak olyan mentésben vehet részt, amelynek során a felsoroltak közül senkit, semmit nem sodor veszélybe.

A Hableány tragédiáját okozó Viking Sigyn ugyancsak ukrán kapitányát, Jurij C.-t szeptemberben vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése miatt öt és fél éves, fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte a PKKB, a bíróság ugyanakkor nem találta bűnösnek a másik vádpontban, a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásában.

Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató