2024. április 27. - Zita
EUR : 392.91
USD : 365.8
Időjárás ikon19°

Restaurálják Horthy egykori vonatát

A hazai történelem egyik legellentmondásosabb politikusának luxusvonata igencsak kacifántos pályafutást járt be: Horthy a legkiemelkedőbb diplomáciai utakra vette igénybe, a kommunista rémuralom alatt elkerült Magyarországról, majd egy nyaralóba falazták be, végül hazatalált és a vonat lassan elnyeri korai pompáját.

Horthy luxusvonatja 1944 második felében tűnt el Magyarországról, a feljegyzések szerint nyilasok akartak vele nyugatra menekülni, azonban csak Csehszlovákiáig jutottak vele, ahol eltűnt a Turán.

Mint később kiderült, a csehszlovák állami vasútvállalat foglalta le és saját állományába helyezte az egész szerelvényt. A most renoválás alatt lévő étkezőkocsit a ‘70-es években selejtezte le a csehszlovák vasút, ekkor került egy szenci lakos tulajdonába, aki a telkén helyezte azt el, idővel befalazta azt. Ennek köszönhető az, hogy jó állapotban sikerült rátalálni és meg lehet menteni a nagy részét. 

Hatalmas hírként robbant 2020 őszén, hogy előkerült az évtizedekig sorsára hagyott Turán. Történészek és közlekedési szakértők közös erővel találták meg a fentebb említett szenci telken a Turánt, a magyar állam hiába próbálkozott éveken át visszaszerezni azt, a legtöbb próbálkozás sikertelen volt.

Egyedül a szerelvény 12-es kocsiját sikerült visszavásárolni, amely jelenleg a Vasúttörténeti Parkban látható felújított állapotban. 

A kormány végül 2020-ban járt sikerrel, ugyanis az Emberi Erőforrások MInisztériumának sikerült a Turánt megvásárolnia a Közlekedési Múzeum számára. Végül 2020 decemberében érkezett haza a híres étkezőkocsi, ami fontos történelmi döntések megszületésének volt a helyszíne. 

Február végén több más sajtóorgánum mellett a Mandiner is meghívást kapott a Közlekedési Múzeumtól, hogy a MÁV Istvántelki Főműhelyében tekintse meg, hogyan áll a Turán felújítása. Az újpesti vasútjavító egykor Magyarország egyik legfontosabb járműjavítő műhelye volt, mára azonban a korai pompa finoman szólva is megkopott: felújításra váró, rozsdás egykori mozdonyok és egyéb vasúti szerelvények között sejlik fel Horthy egykori étkezőkocsija. 

A szakemberek nem törekszenek arra, hogy a legtökéletesebb, hibátlan állapotban legyenek a korai bútorok, még jó is, ha a használatból eredő nyomok látszanak rajta.

Restaurálás történik, nem replikát csinálunk – mondták.

A Turánban az elmúlt száz évben használt bútorok nagyjából négyötöde van és menthető meg, azonban vannak alkatrészek, berendezési eszközök, amelyeket újra kellett gyártani.

Így történt a tűzhellyel is. Bár nem lesz eredeti darab, azonban megvoltak az eredeti tervek, amelyek alapján meg lehetett csinálni a pontos mását.

A Turán érdekessége az is, hogy nincs rajta mosdó, ez pedig azzal magyarázható, hogy a korai gőzmozdonyoknak körülbelül 100 kilométerenként meg kellett állniuk vízbeöntésért, arra az időre pedig a megállókban az utasok elvégezhették kisebb-nagyobb ügyeiket. Ezzel is magyarázható, hogy száz évvel ezelőtt a viszonyokhoz képest miért volt modern, tiszta és kulturált a vasútállomásokon lévő mosdó.

Schneller Domonkos, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a Mandinernek elmondta, május közepére tervezik az étkezőkocsi átadását és úgy szeretnék helyreállítani a szerelvényt, hogy az képes legyen futni a nyílt pályán is egy gőzmozdony után kötve, amellyel nosztalgiajáratok fognak teljesíteni.

A Közlekedési Múzeum addig is, amíg az új múzeumépület elkészül, próbál a látogatóival kapcsolatban maradni – tette hozzá, majd megjegyezte, folyamatosan próbálnak előrelépni abban, hogy régi, hazai gyártású, ikonikus járműveket beszerezzenek és felújítsanak. 

Schneller Domonkos elmondta, a jövőben a nagyközönség számára is elérhető lesz a Turán, azaz egy kiállítás vagy valamilyen egyéb esemény során szabadon fel lehet szállni rá és meg lehet nézni, Horthy hol reggelizett, hol aludt, milyen kis nyíláson keresztül kapta meg reggel a kávéját.

A Közlekedési Múzeum vezetője a Mandinernek elmondta, tudva azt, milyen idős vasúti szerelvényről van szó, amelynek milyen fontos történelmi jelentősége van, kiemelt érdeklődésre számítanak a nagyközönség részéről. Arra a kérdésre, honnan voltak meg az eredeti tervek Horthy étkezőkocsijához, Schneller Domonkos elárulta, a Közlekedési Múzeumnak van egy 500 ezer kötetes könyvtára, itt őrzik azoknak az Ikarus buszoknak a tervrajzait is, melyek végül nem kerültek gyártásba. 

Minden olyan iratanyagot és műszaki tervdokumentációt gyűjt a Közlekedési Múzeum, amely hazánkban gyártott, elkészült járművek rajzait jelenti” – tette hozzá a főigazgató. 

(mandiner)

Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató